16 stycznia 2010

Czy można platformę Moodle wykorzystać do zorganizowania konkursu z wiedzy na określony temat?

Jak najbardziej to narzędzie nadaje się do takiego zastosowania, gdyż narzędzie quizu pozwala na wstawienie dowolnej liczby pytań o różnych typach: wielokrotnego wyboru, dopasowywania odpowiedzi i wielu innych. Można ustawiać czas testu, przedział czasu, w jakim będzie on dostępny dla uczniów/studentów.

Właśnie 15 stycznia zorganizowałam w swojej szkole etap szkolny Olimpiady Wiedzy o Internecie w postaci quizu złożonego z 30 pytań wielokrotnego wyboru, który uczniowie mogli rozwiązywać w ciągu 30 minut.

Startowało 9 drużyn 4-osobowych. To pierwszy taki test wiedzy w naszej szkole, więc emocje młodzieży były ogromne. Niestety platforma w wersji free posiada wiele ograniczeń, stąd też nie zapisały się wyniki 3 drużyn. Test w formie drukowanej zostanie przeprowadzony wkrótce.

Wyniki takiego testu można wydrukować w postaci raportu, w którym system Moodle podaje czas rozpoczęcia, czas zakończenia quizu, czas zużyty oraz liczbę zdobytych punktów.

7 stycznia 2010

Na co komu ten e-learning?

Wiele osób nadal zadaje to pytanie jakby na przekór tym, którzy zaangażowali się w tworzenie czegoś nowego w edukacji. Czegoś, co może być antidotum na dzisiejsze realia szkoły, mentalność studentów i uczniów - e-learning czyli zdalne nauczanie.
Realia szkoły ukazują bowiem ogromne zróżnicowanie w poziomie wiedzy uczniów danej klasy, brak czasu na powtórki materiału z danego przedmiotu, niski poziom motywacji u większości uczniów do samodzielnego powtarzania. Natomiast czas popołudniowy ucznia wypełnia się "przeczesywaniem" profili użytkowników portali społecznościowych, mnożących się w Internecie jak grzyby po deszczu. A gdyby tak większość nauczycieli nauczyła się przynajmniej podstawowych umiejętności obsługi platformy edukacyjnej Moodle, czy też innej, mogliby oni zmobilizować uczniów do zapoznania się z zamieszczonym przez nich materiałem dodatkowym z zakresu danego przedmiotu. Każde zalogowanie się danego użytkownika można nawet wydrukować w postaci raportu wejść na platformę i dodatkowo ocenić za np. odpowiedź na forum na zadane pytania.
Czas pobytu w Internecie byłby też bardziej owocny dla obu stron - poprawiłby relację między nauczycielem a uczniem.
Na studiach takie kontakty są coraz powszechniej stosowane, ponieważ student mając dostęp do materiałów zaliczeniowych na platformie korzysta z tej możliwości oszczędzając czas na szukaniu często niedostępnych w bibliotekach podręczników.
A uczeń szkoły ponadgimnazjalnej często jeszcze nie wie, co to takiego "e-learning".

2 stycznia 2010

Mój blog uczestniczy w konkursie "Blog Roku 2009"

To już V edycja konkursu "Wybieramy najlepsze polskie blogi".

Udział w konkursie to nie tylko nadzieja na wygraną, ale przede wszystkim możliwość zaistnienia w środowisku ludzi tworzących swoje blogi na przeróżne tematy, dzielących się ze sobą wiedzą. To również możliwość szerszego zaprezentowania się w sieci.
Pozdrawiam serdecznie i noworocznie wszystkich blogerów - uczestników konkursu, jak i szanowne Jury!

W moim blogu piszę dość rzadko, gdyż większość mojego wolnego czasu pochłania obsługa szkolnej platformy zdalnego nauczania Moodle: http://ace1nauka.moodle4free.com/.
Staram się więc również zaszczepić ducha innowacyjności w umysłach moich koleżanek i kolegów ze szkoły, który jest niezbędny dla urozmaicania lekcji w celu zainteresowania jej tematyką uczniów - coraz trudniejszych odbiorców wiedzy nauczycieli. Muszą oni zrozumieć, że metoda zwykłego wykładu na lekcji to już przeszłość. W dobie informatyzacji nauczyciele muszą wychodzić poza dotychczasowe szablony, korzystając z różnych narzędzi urozmaicania i uatrakcyjniania lekcji.
Za zgodą dyrektora szkoły założyłam w szkole "Klub Innowacyjnych Nauczycieli". Zachęciłam kilkunastu "śmiałków", których oswajam powoli z możliwościami platformy Moodle. Podjęłam się tego zadania dobrowolnie, gdyż jestem świadoma konieczności edukowania informatycznego nauczycieli w XXI wieku.
Uczestniczę również jako lider Zespołu Przedmiotów Informatycznych w konferencjach "Innowacyjna Szkoła i Innowacyjny Nauczyciel" programu "Partnerstwo dla Przyszłości", którego ideą jest propagowanie rozwoju informatyzacji w polskich szkołach, również poprzez organizowanie konkursów dla szkół i nauczycieli "Innowacyjna Szkoła", "Innowacyjny Nauczyciel".